Hoe kun jij als leerkracht jouw boodschap zo overbrengen dat leerlingen geboeid zijn vanaf de eerste zin die je zegt? Wat kun je allemaal inzetten om het brein van leerlingen in de leerstand te zetten en te houden?
Ieder mens heeft zijn eigen manier van leren. Sommigen moeten het zien (voordoen), anderen moeten het horen (vertellen), ervaren (doen) of weten wat je er uiteindelijk mee kunt (toekomst). Door lesstof aan te bieden volgens het 4MAT-model, houd je leerlingen bij de les.
Klant over opleiding
Mijn NLP/hNLP trainersopleiding bij Inzigd was werkelijk een feestje. Niet alleen vanwege de ontspannen sfeer en het heerlijke eten wat je kunt verwachten. Maar vooral ook de diepgang en aanwezige kennis over de doorontwikkeling van NLP naar hNLP maakte het een zeer interessante reis die we met elkaar zijn aangegaan. Op een ontspannen manier weten Henk en Carla je mee te nemen in deze hernieuwde hNLP-visie die sneller en effectiever werkt op het onderbewuste. Ik heb iedere dag genoten van mijn 12-daagse reis om NLP op een totaal andere manier te ervaren, te leren overbrengen op anderen. Ondanks dat ik al een trainersachtergrond had bleek elke opleidingsdag weer te zorgen voor nieuwe verrassingen en inzigd-ten. Voor ons eigen opleidingsinstituut NLP-NU hebben we dan ook gekozen om beide stromen (zowel NLP als hNLP) te combineren. Dagelijks ervaar ik nog steeds de kracht en het effect van deze hernieuwde hNLP technieken. Vanwege de fijne verbinding, de service en ondersteuning en het hoge kennisniveau, laten wij ons als trainers nog steeds bijscholen door Inzigd. Ik hoop hier nog lang van te mogen genieten.
Het 4MAT-model is als volgt opgebouwd:
- Why: waarom is iets belangrijk om te weten of te leren?
De student wordt gemotiveerd voor het onderwerp. Om dat te bereiken wordt het onderbewuste van de leerling geformatteerd, zodat deze ontvankelijk is voor nieuwe lesstof. - What: in deze fase geef je informatie, data, wetenschappelijke onderzoeken.
Dit is voor de studenten die mentaal gevoed willen worden. - How: hier ligt de focus op studenten die willen dat iemand het voordoet en vervolgens zelf de ervaring opdoen.
- What-if: dit is voor de studenten die het nieuwe kunnen combineren met dat wat ze al weten om het in de toekomst te kunnen gebruiken.
Van gelukkige leraren, leer je de mooiste dingen
Loesje
De mate waarin een leraar in staat is om lesstof over te brengen, is afhankelijk van verschillende factoren:
- ‘Staat van Zijn’ van de leerkracht
- Stemvariatie
- Stage-ankeren
- Metaforen
- Humor
- Satir-categorieën
- Het formateren van het onderbewuste
- De wijze waarop vragen beantwoord worden
Tijdens de opleiding Teacher NLP komt bovenstaande uitgebreid aan bod, waardoor je leert om je impact te vergroten.